Sunday 16 October 2011

Nasihat Seorang Sahabat Kepada Temannya....Part 1

...Assalammualaikum...teman teman ku....


Masih ingat lagi entry bertajuk Bersediakah Aku? yg lalu...kalau yg belum membacanya sila sila la membaca coretan itu dahulu..br boleh memahami entry ini...krn ia adalah kesinambungan impian di hatiku....


Kalian tahu tersentuh aku membaca satu entry seorg sahabat yg menjadi tmpt rujukan aku dikala mempunyai pelbagai masalah...hidup..iman..amal..dan ibadah...byk persoalan yg bermain diminda dan dia sentiasa memberikan aku jwpnnya....hari nie aku membaca blog nya lagi...dan smpi satu entry aku tahu entry itu utk ku..krn dia ada msg aku mengatakan ada sesuatu yg ditujukan khas utk ku..dan hari ini br aku perasan entry tersebut....terkedu aku kala membacanya.....dia bagaikan tahu tahu sahaja isi hati ku...mencari penghijrahan dlm kehidupan ku....

DIA
...teringat pada seorang teman...yang masih berjuang mencari keredhaan Ilahi...perjuangannya menentang nafsu diri sendiri...hakikat yang perlu ditempuhi oleh setiap insan di dunia ini...kesungguhannya untuk mencari kedamaian dan keberkatan sungguh menyentuh jiwa ini...


...buatmu wahai teman...jangan terburu-terburu...bersabarlah...perlahan-lahan mengatur langkahmu...biar lambat asal selamat...yang penting bersihkan jiwamu..alunkanlah zikir-zikir memuji kebesaranNya...supaya bersih jiwa dan ragamu...pesan untukmu dan juga buat diriku...jika kita masih lagi berkeinginan terhadap dunia tanpa bersedia meninggalkannya...kita masih belum bersedia untuk mengetuk pintunya itu...



AKU
...sahabat...aku masih lagi belajar menentang nafsu sendiri..aku akui bukan mudah untuk menundukkan nafsu yg sentiasa ingin menyesatkan aku...malah seluruh umat di dunia ini......namun aku bersyukur padaMU YA ALLAH...pencipta ku...aku telah menemui sedikit kedamaian dan aku telah bersedia dlm terus mencari NYA.....mengenali NYA...


zikir zikir yg dialunkan memuji Ilahi benar benar menyentuh jiwa ku....aku akui pada mulanya membawa zikir zikir ALLAH ini hati ku terlalu berat untuk menerimanya...ketika mengalunkannya mengantuk menguasai diri.....bila ku tanya..dia menyarankan aku membuatnya semampu diriku ..jgn terlalu memaksa....yg penting katanya terus melakukannya..jgn bosan...biar sedikit zikir itu tetapi bermakna....insyaallah zikir itu dapat mencuci hati ku...seumpama membasuh kotoran disehelai kain.....basuhnya berulang kali..lama lama akan bersih dan putih..kata katanya aku semat dihati..menjadi satu azimat didlm diri......


....sahabat...bagaimana kah kita perlu mematikan diri kita ....satu soalan yg ku pernah lontarkan kepadanya....ketika aku sedang membaca satu karya Wali terkenal iaitu Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani....katanya...matikan diri kita adalah matikan nafsu kita kpd dunia.....membuang segala nafsu yg ada didalam diri kita.....itulah permulaan dlm mencari kenikmatan dlm mengenali siapa Pencipta MU...tetapi ingat ...jgn tinggalkan dunia untuk akhirat..kerana kita tidak akan mendapatnya.....tinggal dunia tinggal la akhirat...dapat dunia dapatlah akhirat....


istilah yg terlalu dlm dan sukar untuk aku fahami pada mulanya...dan aku ditinggalkan dengan kata kata itu....fikir fikirkanlah sahabat ku.....kerana dengan sentiasa berfikir kita akan mendapat jawapannya.....


Ada lagi nasihatnya untuk ku..tapi aku akhiri dulu entry ini ...akan ku smbg setelah aku bertemu dahulu dgn Pencipta Ku...sekian....


bersambung....

No comments:

Post a Comment