Thursday, 29 December 2011

Jangan Mengumpat...

Rasullulah SAW bersabda : Sesiapa mengumpat (ghibah) satu kali sepanjang hidupnya, maka ALLAH menimpakan 10 macam derita (seksa) kepadanya, iaitu :

1. Jauh dari rahmat ALLAH

2. Para malaikat menyatakan putus hubungan (enggan) mendekatinya

3. Terlepas nyawa dari badan ketika mati terasa sangat pedih

4. Menjadi hampir terjerumus ke dalam neraka

5. Menjadi jauh dari Syurga

6. Merasakan beratnya derita seksa kubur

7. Kehilangan amal pahala kerana terhapus kerana dosa ghibah yang besar itu

8. Jiwa Nabi SAW merasa sakit akibat ghibahnya

9. ALLAH marah kepadanya

10. Menipislah kebaikannya nanti di hari kiamat ketika menghadapi mizan (hisab)

p/s : memperkatakan keburukan orang lain walaupun yang diperkatakan itu adalah benar ia tetap dinamakan mengumpat, jika memperkatakan tentang seseorang tetapi tidak benar itu fitnah..maka janganlah kita mengumpat …diam itu lebih baik…renung renungkanlah..

Untuk Kita Semua....

 Assalammualaikum...sahabat ku
4 perkara yg pada zahirnya fadhilat dan pada batinnya wajib:
  1. bergaul dengan orang soleh itu fadhilat, ...mengikut amalan mereka itu wajib.
  2. membaca Al Quran itu fadhilat, ... beramal dengannya itu wajib.
  3. menziarahi kubur itu fadhilat, ....bersedia untuknya itu wajib.
  4. menziarahi orang sakit itu fadhilat,.... menunaikan wasiat itu wajib...

  Sayidina Usman Ibnu Affan r.a
p/s : Sharing Is Caring...share daripada Zatyfarah Zatynurfarah FB..thanks my fren.. 

*************************************************************************************************
 Nabi SAW bersabda 
"Sesungguhnya Allah memberikan dunia kepada siapa yang dicintai-Nya dan siapa yang tidak dicintai-Nya, tetapi Allah tidak memberikan iman kecuali kepada siapa yang dicintai-Nya.”
p/s : Marilah kita bersama - sama mencari cinta ALLAH dan sentiasa mencintaiNYA....
 
*************************************************************************************************
"Sungguh akan merasakan manisnya Iman, seseorang yang telah rela Allah sebagai Rabb, Islam sebagai agama, dan Muhammad sebagai Rasul utusan Allah."(HR Muslim)


p/s: berusahalah kita mencari kemanisan Iman .....


**************************************************************************************************

"Allah S.W.T tidak memberikan apa yang kita inginkan dalam hidup, tetapi Allah S.W.T memberikan apa yang kita perlukan dalam hidup."

p/s: ALLAH Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita sebagai hambanya... hanya berserah kepada ALLAH ....setelah kita berusaha....setelah kita berdoa....


***************************************************************************************************

Selamat Tinggal Tahun 2011

Selamat Datang Tahun 2012...

Aku mengharapkan sinar menerangi kehidupan ku pada tahun 2012...menerangi hatiku dengan limpah dan kasih sayang daripada ALLAH SWT...dan tahun 2012 akan menjadi  tahun untuk aku terus berjuang kembali dalam hidup....berjuang setelah aku jatuh..setelah aku dihina dan setelah aku kehilangan segalanya...dan kini Mastura yang ada di depan kalian nanti adalah Mastura yang baru....jadi kenali diriku dahulu baru tahu siapa aku... kerana aku bukan lagi lemah.....

Setahun berlalu..dan tahun 2011 mencatatkan banyak kedukaan...banyak kemelut dan banyak peristiwa yang menjadi sejarah hidup...semuanya tercatit rapi...dan inilah takdir ALLAH terhadap ku ....terimalah ia dengan redha dan berlapang dada kerana satu saat akan kecapi juga kebahagiaan...walaupun lambat tapi aku pasti kerana ALLAH telah merencanakan kehidupan ku dengan baik...kerana DIA yang Maha Mengetahui apa yang terbaik dalam hidupku...Terima kasih Ya ALLAH....

Banyak yang ku harapkan pada tahun 2012..impian terbesar aku ialah untuk membuat jari palsu anak kedua ku Muhammad Iskandar Shah...mungkin ramai tak tahu ..Iskandar kehilangan jari tengahnya ketika meraikan harijadinya yang ke 5 tahun....remuk hati melihat anak yang dilahirkan sempurna kini cacat ...tapi dia cukup tabah menghadapinya...Insya-ALLAH..semoga dengan izinNYA Iskandar akan mendapat jari palsu tersebut..semoga Iskandar akan lebih ceria menjalani hari harinya nanti...sekarang pun dia ligat dan ceria walaupun tanpa jari tersebut :) Setahun berlalu dan semoga ini hadiah harijadinya yang akan datang daripada Umie sayang....kalau lambat maafkan umie ya..umie tengah berusaha mengumpulkan duit untuk kos itu sayang....semoga Iskandar memahaminya....

Dan 2012 adalah permulaan untuk aku kembali menjadi seseorang..dan setelah semuanya berjalan lancar aku ingin mengambil kembali hak jagaan ke atas anak anak ku...Insya-ALLAH.... Buat sahabat sahabat ku di luar sana... doakan semoga usaha ku ini berjaya...walaupun aku tahu sukar tapi aku pasti ALLAH sentiasa menolong ku...dan aku pasti hasrat ku ini akan dimakbulkan samada cepat mahupun lambat...

Dan untuk diriku sendiri....biarlah ia menjadi rahsia...biarlah hanya ALLAH sahaja yang tahu..dan semoga hajat ku ini kesampaian...semoga ALLAH mengizinkannya.....

jumpa lagi....Selamat Tahun Baru 2012

Sunday, 25 December 2011

RM1,000,000.00 Money Drop

Assalammualaikum...sahabat 


Nie la bila dah tak ada keje nak buat....ye la sepatutnya cuti ni aku rancang nak balik kampung dengan kak long tapi disebabkan ada hal di sini aku terpaksa membatalkan hasrat nak jalan jalan cari makan. Jeles jugak aku tgk bila kak long dengan abang long postkan tempat dan makanan setiap tempat persinggahan diorang.Yang paling aku tak tahan tu durian...sedapnya..memang terasa rugi tapi tak pe la takde rezeki aku kot lagi nak rasa durian Kuala Kurau....


Ok jom kita main RM1,000,000.00 Money Drop...ingatkan senang jer permainan nie tetapi sebenarnya permainan nie banyak menguji minda kita....terasa berdebar jugak bila bermain secara online nie...agak agak kalau aku betul betul berada di hadapan RM 1 juta tu apa la perasaan aku kan....tapi dulu aku pernah rasa bermain dalam program Famili Ceria dengan kak long, abang long dan adik abang long aku. Memang best bila kita jugak terlibat dalam sesuatu rancangan yang menguji minda...memerlukan kecekapan menjawab soalan dengan cepat dan tepat...begitu jugak dengan rancangan baru astro nie...yang penting bijak menjawab dan melaburkan wang supaya tak kehilangan duit RM1 juta tu...







                                                          Dan akhirnya bila permainan tamat 


Best jugak dapat bermain online..dapat merasai debaran permainan..dan esok kita main lagi ....sekurang-kurangnya permainan ini membuatkan otak sentiasa berfikir...

Friday, 23 December 2011

Hadiah Yang Berharga

Assalammualaikum....sahabat..
Hadiah Terbaik untuk seorang Sahabat adalah Doa .
Hadiah terbaik untuk seorang musuh adalah Kemaafan .
Hadiah terbaik untuk seorang guru adalah Kejayaan .
Hadiah terbaik untuk murid adalah Tauladan .
Hadiah terbaik untuk sebuah kehidupan adalah Kasih Sayang . 
Hadiah terbaik untuk sebuah kematian adalah Al-Fatihah .
Hadiah terbaik untuk ibubapa adalah Kebaktian .
Hadiah terbaik untuk isteri adalah Penghargaan .
Hadiah terbaik untuk suami adalah Kesetiaan .
Hadiah terbaik untuk anak adalah Pendidikan .
Hadiah terbaik untuk diri sendiri adalah Kejujuran .
Hadiah terbaik untuk Rasulullah s.a.w. adalah Selawat .
Hadiah terbaik untuk Allah s.w.t. adalah Ketaqwaan

Thursday, 22 December 2011

Bila Hati Merintih Lagi.....

Assalamualaikum..sahabat..

Berkecamuk fikiran ku...memikirkan sesuatu yang susah untuk aku mentafsirkan...aku sendiri bagaikan... nak diluah mati mak nak ditelan mati bapak...bagaimana untuk aku terus menanggung beban ini...nak ke kiri tak boleh nak ke kanan jalan mati.....nak ke mana lagi aku...nak dibiarkan... aku sendiri buntu...buntu mencari jalan penyelesaian....

Sahabat ku pernah mengingatkan ...Mass berfikirlah menggunakan akal...bukan menggunakan nafsu.....jangan membuat satu satu keputusan ketika nafsu menguasai diri kerana disitulah syaitan akan memainkan peranannya...berhati hatilah kita. Jadilah manusia yang bijak...selesaikanlah masalah ini ibarat menarik rambut dalam tepung..tepung tak selerak ...rambut tak putus......ada takdir yang boleh diubah..ada takdir yang tidak boleh diubah..semuanya terletak ditangan kita sendiri....pilihlah Mass...kita usahakan dulu...kemudian berdoalah...dan akhirnya bertawakkal..serahkan segalanya kepada ALLAH. Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita sebagai hambaNYA.

Aku termenung sendiri...memikirkan kebenaran kata katanya....namun sanggupkah aku merelakan apa yang akan berlaku nanti....adakah aku redha dengan seikhlas hati untuk bersedia menghadapinya...dan kini aku hanya mengharapkan satu keajaiban akan berlaku dengan izin ALLAH SWT kerana bagiku tiada apa yang mustahil dengan kekuasaan ALLAH.

Ya ALLAH tenangkanlah hati ku, permudahkanlah segala urusan ku, urusan insan insan yang ku sayangi, dan kau lindungilah aku dan mereka terutama anak anak ku.Semoga mereka selamat dalam perlindungan MU YA ALLAH.....Aammiinn...

Friday, 16 December 2011

Be Good To Yourself

Trust yourself. You know what you want and need.

Put yourself first. You can't be anything for anybody else unless you take care of yourself.

Let your feelings be known. They are important.Express your opinions. It's good to hear yourself talk.

Value your thinking. You do it well. Take the time and space you need. Even if other people are wanting something from you.

When you need something, don't talk yourself out of it. Even if you can't have it, it's ok to need.When you are scared, let someone know. Isolating yourself when you're scared makes it worse.

When you feel like running away, let yourself feel the scare. Think about what you fear will happen and decide what you need to do. When you're angry, let yourself feel the anger.

Decide what you want to do. Just feel it, express it, or take some action. When you're sad, think about what would be comforting.

When you're hurt, tell the person who hurt you. Keeping it inside makes it grow. When you have work to do and you don't want to do it, decide what really needs to be done and what can wait.

When you want something from someone else, ask. You'll be okay if they say no. Asking is being true to yourself. When you need help, ask. Trust people to say no if they don't want to give.

When people turn you down, it usually has to do with them, and not with you. Ask someone else for what you need. When you feel alone, know there are people who want to be with you. Fantasize what it would be like to be with each of them. Decide if you want to make that happen.

When you feel anxious, let yourself know that in your head. You've moved into the future to something scary and your body has gotten up the energy for it. Come back to the present. When you want to say something loving to someone, go ahead. Expressing your feeling is not a commitment

When someone yells at you, physically support yourself by relaxing into your chair or putting your feet firmly on the floor. Remember to breathe. Think about the message they are trying to get across to you.

When you're harassing yourself, stop. You do it when you need something. Figure out what you need and get it. When everything seems wrong, you are overwhelmed and need some comforting. Ask for it. Afterwards, you can think about what you need to do.

Insya-ALLAH kerana diriku begitu berharga...


p/s :artikel daripada iluvislam...terima kasih :)

Berhati-hatilah Dengan Hati Kita.....

Assalammualaikum..sahabat ....

Imam al-Ghazali menegaskan di dalam Ihya Ulumuddin bahawa hati itulah raja yang segala anggota taat dan patuh kepadanya.

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Nukman ibn Basyir r.a. sabda Rasulullah s.a.w., 

" Di dalam jasad itu ada seketul daging. Apabila baiknya ia, maka baiklah jasad itu. Apabila jahat, nescaya jahatlah seluruh jasad itu. Ia adalah hati."

Demikian itu, hendaklah kita bersungguh-sungguh membaikkan hati dan memelihara juga memuliharanya daripada segala bintik-bintik noda yang menghitamkan hati.

Seorang guru telah menasihati Ibrahim ibn Adham dengan mengemukakan beberapa nasihat iaitu:

1. Orang yang banyak bicaranya janganlah kamu harapkan sangat kesedaran hatinya.

2. Orang yang banyak makannya janganlah kamu harapkan sangat kata-kata hikmat daripadanya.

3. Orang yang cinta kepada dunia janganlah kamu harapkan sangat husnul khatimahnya.

4. Orang yang melupakan hal kematiannya janganlah kamu harapkan sangat akan hidup hatinya.

5. Orang yang memilih berkawan dengan orang yang zalim janganlah kamu harapkan sangat kelurusan 
agamanya.

6. Orang yang mencari keredaan manusia janganlah kamu harapkan sangat akan keredaan Allah kepadanya.

Demikianlah nasihat gurunya kepadanya.

Semoga nasihat guru Ibrahim ibn Adham ini menjadi nasihat juga dalam hidup kita.

Wednesday, 14 December 2011

Mana Satu Milik Kita ??

Assalammualaikum..sahabat ku 
 
Mana satu milik kita? Soalan yang senang tapi jawapannya bagaimana....

LAUK PAUK yang LAZAT depan kita,

Sebentar lagi jadi NAJIS..

TIDUR nyenyak yang kita alami sewaktu BAYI,

Bila dewasa selalu RESAH HATI..

KEKASIH, ISTERI dan SUAMI yang kita dambakan HARI INI,

Esok lusa akan MATI..

KULIT mulus licin untuk iklan TV,

Bila tua pucat LESI..

PAKAIAN CANTIK yang diperaga di majlis KENDURI,

Sediikit hari lagi CARIK SANA-SINI..

SEWA HOTEL mewah 9 bintang,

Sehari dua kita ANGKAT KAKI..

JAWATAN BESAR di syarikat gergasi,

Cukup UMUR kita BERHENTI..

KUASA bos, wakil rakyat dan menteri,

Nanti yang lain akan GANTI, (pilihanraya kalah, kita gigit jari)..

UMUR muda badan bergetah sweet NINE-TEEN,

Sampai masa jadi NINETY,

KONDO, VILLA dan BANGLO yang kita HUNI,

Hari depan jadi milik ANAK-ANAK dan ISTERI,

TANAH LOT MEWAH yang kita duduki,

Sampai SERU kita pindah ke 'LIANG SUNYI'.

Hatta kalau nak kata KUBUR kita tu MILIK kita sendiri,

Malangnya dah tak berGUNA lagi,
Kerana WAKTU itu, kita dah tak BERNADI.

Jadi, MANA SATU MILIK KITA?

Apa yang kita ada hari ini, esok berubah RUPA,
Tiada satu pun kita PUNYA,
Semuanya milik Tuhan BELAKA,
DIRI KITA SENDIRI pun ALLAH yang PUNYA....




Fikir fikir dan renung renungkan kebenarannya....

p/s - share dari saudara Solehi Aljerusi dan Oh! Aduhai ....:)

Adakah Kita Sahabat Yang Baik dan Terbaik??

Assalammualaikum..sahabat ku
Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

1. Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;

2. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;

3. Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;

4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;

5. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;

6. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;

7. Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
8. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan bertanyakan kesusahan kamu;

9. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;

10. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;

11. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;

12. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;

13. Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;

14. Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.
 Semoga kita memperolehi dan mempunyai ciri ciri sahabat seperti di atas dan yang lebih penting kita juga mempunyai ciri ciri tersebut untuk sahabat kita. 
p/s : Thanks Finas....akak share dalam blog akak yer...
jumpa lagi....

Friday, 9 December 2011

Hinakah Aku???

Assalammualaikum..sahabat ku...

Hina ke wanita yang dah bercerai nie ???????? satu persoalan yang betul betul buat aku merasa kecik hati..menangis hatiku..tersentap ...

Tak ramai yang memahami apa yang berlaku..tak tahu apa yang melanda...ombak mahupun badai dalam kehidupan rumahtangga ..jadi siapa anda untuk menilai wanita yang bercerai itu hina??? Siapa anda untuk mengatakan wanita bercerai ini jahat???

Ya aku akui..penceraian adalah satu perkara yang ALLAH amat benci tetapi DIA menghalalkan penceraian itu jika tiada lagi jalan penyelesaian. Betul bergegar arasy ALLAH itu tetapi bagi ku biar bergegar....daripada aku sentiasa membuat dosa sehingga hujung nafas...hingga ke liang lahad hanya kerana ingin mempertahankan rumahtangga ..hanya ingin mempertahankan status ISTERI mahupun SUAMI...Ya aku tahu ramai diluar sana sanggup menahan derita...kata mereka biar lah apa pun yang terjadi akan tetap ku pertahankan rumahtangga ini....tapi sampai bila ..10 tahun lagi..20 tahun lagi ..atau sehingga nyawa kita di tarik dan berakhirlah penderitaan yang dialami selama ini.....

Mungkin anda di luar sana ada yang begini...silakan..aku hormati pendirian anda tetapi aku mungkin bukan wanita itu..cukuplah segala yang telah aku lalui selama hampir 8 tahun...sudah masa aku keluar dari hidup yang penuh kepura puraan..hidup yang penuh lakonan hanya kerana ingin terus mempertahankan status BERKAHWIN...

Tetapi kenapa ya???   Kerana ALLAH juga tidak membenarkan hamba NYA menderita kerana dengan menderita itu takut takut akan menyebabkan kita KUFUR jika kita tak kuat imannya..jika kita tak kuat menangani masalahnya...mana satu pilihan anda ..terpulanglah..tepuk dada tanya iman anda sendiri....mana yang anda mahu...saya mahu merasai kebahagiaan bukan penderitaan ....saya mahu merasai syurga di dunia bukan merasai neraka di dunia...dan saya juga mahu merasai syurga di alam sana bukan merasai neraka di alam sana...Insya ALLAH...semoga ALLAH mengizinkannya...

Biar apa pun status diri ku ..janda mahupun ibu tunggal..aku tak peduli..aku tak kisah...yang penting status ku kepada Pencipta ku..Hamba NYA yang beriman atau pun tidak..... itu yang penting..aku ingin menjadi hambaNYA yang hidup dan matiku hanya kerana ALLAH SWT....jadi biarlah apa pandangan orang lain terhadap wanita yang bercerai....aku tetap hamba ALLAH....

jumpa lagi....

Tuesday, 6 December 2011

Tangani Kemarahan Anda..

Assalammualikum..sahabat ku

Anda pemarah? Anda suka marah marah...hemm..kita tak dapat lari daripada perasaan marah...Perasaan marah datang tanpa diduga..tanpa diminta..tiba tiba jer kita boleh angin satu badan..tiba tiba jer kita boleh melenting..sedangkan tadi baru jer kita ketawa dan bergurau senda dengan kawan kawan mahu pun keluarga..mengapa yer?..... tiba tiba jer tersentap...


Marah adalah salah satu senjata syaitan untuk menyuntik perasaan benci sesama kita..dengan kemarahan kita kadang kala terlupa apa yang kita luahkan...ye la kalau dah marah...kata kata yang keluar pastinya bukan kata kata yang baik..silap silap ada yang kena maki...kena hamun....dan bila orang yang dah kena maki dan hamun tu pula marah maka akan jadi la drama pergaduhan....jika kita tak dapat kawal kemarahan boleh jadi jugak akan membunuh sesama sendiri...tengok saja apa yang disiarkan di tv..disiarkan disuratkhabar..anak boleh bunuh mak..anak jugak boleh bunuh bapa...hanya kerana marah...hanya kerana ditegur..orang yang ditegur naik hantu maka disitulah syaitan mengambil kesempatan menghasut dan akhirnya bila dah berlaku baru tersedar..bila dah berlaku baru nak menyesal..bak kata pepatah nasi dah jadi bubur...dah tak guna ...


Dalam menangani perasaan marah ....apa yang penting ialah bagaimana kita mengawal dan menghadapi marah itu sendiri.....


Dari Abu Hurairah r.a. 

bahawasanya ada seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w.: "Berilah wasiat padaku."

Nabi s.a.w. bersabda: "Jangan marah." Orang itu mengulanginya berkali-kali tetapi Nabi s.a.w. tetap bersabda: "Jangan marah." (Riwayat Bukhari)

Lihatlah betapa pentingnya kita perlu mengawal marah kerana jika kita gagal mengawal marah sudah pasti banyak perkara negatif yang akan berlaku.


Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
(Iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan memaafkan (kesalahan) manusia. Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan. (Ali 'Imran: 134)

Tetapi ketahuilah....kita dilarang marah apabila berhubungan dengan sesuatu yang hanya mengenai hak diri kita sendiri atau hawa nafsu. Tetapi jika berhubungan dengan hak-hak Allah S.W.T, maka wajib kita pertahankan, misalnya agama Allah S.W.T dihina orang dan al-Quran diinjak-injak, dengan cara yang syar'ie dan berhikmah. 


Banyak cara kita untuk mengawal marah antaranya adalah mendiamkan diri ketika kita sedang marah.Sesungguhnya jika kita dapat mendiamkan diri ketika kita marah..sudah pasti kita dapat menghindari diri kita daripada mengeluarkan kata kata yang menyakiti hati orang lain..malah dengan diam kemarahan kita akan berkurangan...itu yang sebaiknya...

                            Apabila salah seorang antara kalian marah maka hendaklah dia diam. 
                                                        (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Selain itu kita hendaklah membaca      أعوذ بالله من الشيطان الرجيم  

"Sesungguhnya Nabi S.A.W. bersabda: Mohonlah perlindungan kepada Allah S.W.T dari syaitan yang direjam." (Muttafaq'alaih)

Bacalah Ayat Qursi dan juga 3 Qul..semoga ayat ini melindungi kita dari terus merasa marah dan meredakan kemarahan di dalam hati kita. 
Jika anda masih marah...maka jika anda sedang berdiri ketika marah hendaklah duduk..tetapi jika masih duduk marah itu masih ada maka hendaklah kita berbaring...dengan cara ini Insya-ALLAH kemarahan yang menguasai diri kita akan hilang...

Rasulullah S.A.W bersabda:
Apabila salah seorang antara kalian marah sedangkan dia berdiri maka hendaklah dia duduk, agar kemarahannya hilang, apabila masih belum reda maka hendaklah dia baring. (Hadis riwayat Abu Daud)


Jika anda masih gagal mengawal kemarahan melalui cara di atas..bangunlah dan ambil wudhuk ...dan dirikanlah solat sunat dua rakaat...minta diampunkan dosa dan dijauhi perasaan amarah...luahkanlah kepada ALLAH SWT ..semoga ALLAH sentiasa mendengar dan berada disamping kita semua.... 

Sabda Rasulullah S.A.W:
Marah itu adalah bara api maka padamkanlah ia dengan berwudhuk.
(HR Al-Baihaqi dan sebahagian ulama yang lain menghasankannya)


Semoga dengan cara cara ini kita dapat mengawal nafsu kemarahan kita....ingatlah syaitan itu sentiasa mencari cari kelemahan kita untuk menyesatkan kita kerana itulah janji syaitan kepada ALLAH untuk menyesatkan hamba hambanya sehinggalah hari kiamat.
Cara mengawal kemarahan :

1. Mendiamkan diri...
2. Bacalah  أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
3. Jika berdiri,duduk, baring
4.Wudhuk 

Semoga kita semua dapat manfaat bersama....

Wednesday, 30 November 2011

Aku Cinta Dia...Terima Kasih YA ALLAH

Assalamualaikum...sahabat ku

Membaca satu artikel oleh Ahmad Faiz Muhamad Sabri di dalam laman web iluvislam benar benar menyentuh hati. Ahmad Faiz merupakan seorang siswa tahun lima di Universiti Kaherah, Mesir. Beliau mengambil jurusan perubatan di sana. Alhamdulilah tulisan beliau banyak memberi manfaat kepada kita yang masih mencari cari cinta sejati. Aku cuba bawakan mengikut kefahaman ku mengenainya.

Cinta sejati ...siapa sebenarnya cinta sejati kita? siapa yang sebenarnya kita lebih kasih? cuba tanya diri kita..jawapan yang sering kita dengar ialah sudah pasti suami...anak anak..ibu bapa..keluarga...kekasih...namun jarang kita mendengar Aku Cinta Dia ...iaitu ALLAH.....

Ahmad Faiz menulis Dialah Allah. Maha Pemurah. Maha Penyayang. Maha Pencipta, Maha Pengampun. Maha Pengurnia, Maha Pemberi Rezeki, Maha Pembuka Rahmat. Maha Pelapang Hidup, Maha Pemberi Manfaat.Dialah al-Wadud, Yang Maha Mencintai.Katakanlah, Ku Cinta DIA

Ya memang benar..DIA lah segala galanya.....dan DIA yang patut kita cintai....kerana cintakan bunga ...bungakan layu...cintakan manusia..manusiakan mati...cintakan ALLAH ia kekal abadi....

Alhamdulilah. Kita dilahirkan sempurna oleh Pencipta kita...tidak dilahirkan pekak, mahupun bisu..tidak dilahirkan buta, apatah lagi cacat...tidak dilahirkan dengan akal yang lemah..semuanya sempurna berbanding mereka yang dilahirkan begitu namun adakah kita bersyukur dengan anugerah ALLAH ini? dan bagaimanakah kita bersyukur dengan anugerah ALLAH ini? Ingatlah ALLAH juga boleh menarik kembali kesempurnaan kita bila bila masa DIA mahukan. 

Ahmad Faiz menulis untuk menunjukkan kita bersyukur dan juga cintakan ALLAH perlulah kita sentiasa   dengan ketaatan dan kecintaan kepada Allah S.W.T. Pendengaran, penglihatan dan hati, perlu dihiasi dengan ketaatan dan kecintaan kepada-Nya. Dan dengan ketaatan ini kita pasti akan merasai kenikmatan dan kemanisan Iman.

Sabda Rasulullah S.A.W. :

"Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman : (iaitu) Allah S.W.T dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya (Allah dan Rasul), dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah S.W.T, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam api."
(Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim dan lain-lain)


Pasti ada yang bertanya ..bagaimana rasa kemanisan Iman itu. Hemmm...begini...jika anda melihat satu air berwarna merah..difikiran anda pasti itu adalah air sirap..tapi anda hanya melihat belum meminumnya. Adakah anda tahu bagaimana rasanya? sudah tentu anda tidak mengetahuinya kan. Untuk merasainya anda perlu mengambil air tersebut dan merasainya...ya memang air sirap..apa yang anda rasa..samada manis ataupun tawar..begitu juga dengan kemanisan Iman..jika manis yang anda rasa alhamdulilah...pasti anda rasa nikmat ketika merasai air sirap tersebut....tapi jika tawar..tentu anda tidak mahu meminum air itu lagi... begitulah kenikmatan Iman itu sendiri ...nikmatnya hanya anda yang rasa...jadi untuk mendapat kemanisan Iman perlulah kita memperbaiki diri dan meningkatkan lagi Iman kita. 

Malah kata Ahmad Faiz kemanisan Iman itu..ianya suatu rasa yang lebih hebat. Kemanisan Iman, satu anugerah  daripada Allah S.W.T.Kemanisan Iman, rasa nikmat ketika melakukan ketaatan kepada Allah S.W.T.Kemanisan Iman itu adalah kegembiraan hati, tenangnya jiwa dan bahagianya hidup.                                         
                                                      
                                                                    من لم يذوق لا يفهم               
                                                Siapa yang tidak merasa, tidak memahami.

Kemanisan Iman, adalah sesuatu yang kita perlu berusaha sedaya-upaya untuk merasainya. Kita taat dan mencintai Allah S.W.T dan Rasul-Nya, demi kemanisan Iman. Kita perlu mencari kemanisan Iman untuk meraih Cinta Yang Maha Mencintai. 

Daripada Abu Darda' r.a. bahawasanya:

Rasulullah s.a.w bersabda: "Di antara doa Nabi Daud 'alaihissalam ialah: "Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cinta-Mu dan cinta orang-orang yang mencintai-Mu dan aku memohon kepada-Mu perbuatan yang dapat menyampaikanku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin."Dan bila Rasulullah s.a.w  mengingat Nabi Daud 'a.s beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah S.W.T."(HR Tirmidzi 3412)



Mencintai Allah S.W.T tidak akan pernah ada erti kecewa atau dikhianati. Cinta kepada-Nya pasti dibalas dengan cinta daripada-Nya, dibalas dengan pelbagai curahan nikmat dan rahsia yang seni. Berbahagialah jiwa yang taat dan cinta kepada Allah S.W.T, kebahagiaan di dunia yang sementara dan kebahagiaan di syurga yang kekal abadi.
 
Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cinta-Mu, dan cinta orang yang mencintai-Mu, dan kecintaan terhadap amal yang mendekatkan diriku kepada-Mu. Keampunan-Mu ku pohon, andai ada selain-Mu yang lebih utama dalam hatiku.

Ya ALLAH semoga cinta yang hadir ini adalah untuk-Mu .....Ammiinn....

jumpa lagi...

Tuesday, 29 November 2011

Maal Hijrah Bersama Fatihah...

Assalamualaikum..sahabat ku ..


Fuhh berjalan jauh jugak aku time cuti Awal Muharaam hari tu..memang tak planning nak balik kampung..tetapi Fatihah beria ia nak balik kampung... katanya nak balik Kedah umah nenek..nak bercuti di sana..tak nak menghampakan dia aku menuruti kehendaknya..so terpaksa la aku membatalkan hasrat nak ke Pulau Besar Awal Muharram tu...


So malam Jumaat dah balik..tapi naik bas ajer...dari KL terus ke Parit Buntar sebab mak tak ada kat rumah gi umah mak ngah kat Baling sebab sepupu ku kahwin dengan orang Lubuk Buntar..kalau tak silap aku lerr..so baik aku gi umah adik kat Parit Buntar...rupa - rupanya best gak ekk naik bas malam malam nie..hehehe..bukan tak pernah naik bas ekspress ..pernah tapi bila dah 8 tahun tak menggunakan perkhidmatan awam nie ..kekok pun ada..hehehe...nasib baik Fatihah relex jer naik bas....bila dok jer dalam bas...so terus ZZZzzzzzz ...hahaha tapi rasanya dua tiga kali jugak la aku bangun tapi tak sampai sampai...dan akhirnya kul 2 pagi baru sampai...bila sampai umah adik jer terus sambung tido lagi ZZZZzzzzz....fuhh leh tahan letihnya...


Besoknya kitorg pun tunggu la rombongan pengantin perempuan dari Baling..sambil duk tunggu tunggu tu sempatlah aku snap beberapa gambar terbaru Fatihah..dia nie mmg suka berposing...nak wat camner....ikut mak dia la hahahaha...


                                                                 Gambar terbaru Fatihah




                                                                        Ibu dan anak




                                        Bersama adik ipar, Nita dan anak anaknya Aqilah dan Aqlan


Nie gambar sepupu aku yang baru jer berkahwin..nikah 11.11.11 hari tu tapi majlis berlangsung seminggu kemudian. So kepada Syakira dan Din selamat berhijrah ke alam rumahtangga....didoakan semoga ALLAH melimpahi perkahwinan kalian dengan kebahagiaan sehingga ke akhir hayat...Ammiin...


                         Pasangan pengantin baru..bagai pinang dibelah dua..tahniah Din dan Ira


Bila perut dah kenyang so kitorg nie pun dah nak balik..rupa rupanya semua keturunan Yusof nie.... hehehe..ada planning nak gi umah kahwin lagi kat Alor Setar...wahhh dapat makan lagi nasi minyak...dan akhirnya dengan 10 biji kereta kami pun beramai ramai la gi Alor Setar..dan akhirnya kitorang semua sampai dalam kul 7 malam gak..yer la leh tahan gak jem kat sepanjang lebuhraya..myb semua balik kampung sebab cuti kan panjang sampai hari Isnin...Selesai semuanya kami pun berpisah mengikut haluan masing masing..ada yang balik Kuala Nerang..ada yang balik Baling..dan aku kena la balik Baling sebab mak tinggalkan barang barang kat sana...dan akhirnya kitorang sampai umah kat Sungai Lalang dah tengah malam...fuhhh dah nampak katil...nak tido ZZZzzzz....letihnya.....


                                                     Cian dia keletihan..tertidur pun penuh gaya...


Dua hari di umah memang tak gi mana mana..nie betul betul cuti dan rehat...yang best nyer..area umah mak nie sunyi dan tenang..memang mendamaikan..depan ada Gunung Jerai...cantik pemandangan area umah mak..aku ambik kesempatan nak berehat....sebab dah tak tau nak wat apa..akhirnya aku gatal gatal tangan ambik daun pokok inai kat belakang umah mak ...wat inai secara tradisional...hehehehe...so aku bland semuanya dan pakaikan kat tangan Fatihah..suka dia...tapi dia tak tahan nak tunggu lama lama so tak sampai 2 jam dia dah buang inai tu....tapi merah gak la jari dia...dan aku hahahaha..sepuluh jari berinai macam aku lak nak kahwin hahahaha..orang lain kahwin aku yang pakai inai..tapi sebenarnya inai nie bagus sebab inai nie kira salah satu cara tradisional nak cantikkan kuku dan merawat kuku...ada gak niat nak pakai inai tu di rambut...tapi terlupa lakk sebab bila malam aku dah lena...sebab esok pagi pagi aku dah nak balik KL ...so Fatihah aku tinggalkan di kampung...biar la dia berehat dan menikmati suasana kampung yang menyamankan...


Nak menangis!!!!!  kenapa?? sebab perjalanan jauh ini cukup menyeksakan bagi aku..mana tidaknya..kaki dan lutut aku sakit kerana terlalu lama duduk di dalam bas...hampir 8 jam baru sampai KL uhhwaaa...rasa macam nak berhenti tengah jalan jer nak turun bas tapi kalau aku berhenti macam mana nak balik kehkehkeh...so pengajaran bagi aku ..AKU TAK MAHU NAIK BAS LAGI.....serik ...


ok jumpa lagi....

Friday, 25 November 2011

Pergi Tak Kembali

Assalamualaikum..sahabat ku

Aku mendapat berita sedih hari nie apabila sahabatku telah meninggal dunia akibat terjatuh dalam bilik air dan beliau koma beberapa hari..dan hari nie Jumaat 25 November bersamaan 29 Zulhijjah...Jumaat terakhir sebelum Awal Muharram yang akan kita sambut Ahad nanti....beliau pergi tak kembali.....

Arwah bukanlah kawan saya yang rapat namun mengenali arwah melalui sahabat sahabat lain sudah cukup menjalinkan satu hubungan yang baik antara kami....tersentuh juga hati takala menerima berita tersebut...bagaikan tak percaya..arwah masih muda...belum berkahwin dan berkeluarga..namun siapa boleh menolak takdir ALLAH...siapa boleh menidakkan kematian arwah...janji ALLAH itu benar....

                                                             كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۗ    
                                           Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati
                                               (Surah Al-Baqarah 2: Ayat ke 185)

Buat sahabat ku yang mengenali dan menyayangi saudara Shafaril Ekhmal Sharim atau Kimai kita redhai pemergian arwah menemui Penciptanya....dan kita hadiahkan ayat-ayat suci Al-Quran kepada arwah sebagai tanda kita kasih kepada arwah...buat rakan rakan yang tidak mengenali arwah...ku pinta kepada kalian sebagai saudara sesama  Islam marilah kita hadiahkan arwah ayat suci Al-Fatihah...dan kita semua doakan semoga arwah tergolong dalam hamba hambaNYA yang beriman...semoga rohnya tenang di alam sana....selamat berhijrah sahabatku...semoga roh mu sentiasa diredhai ALLAH selalu.....

Al-Fatihah...buat mu Shafaril Ekhmal Sharim...



p/s: pasti aku juga akan berhijrah ke sana..dan bila tiba waktu itu ..semoga hati ku merindui untuk bertemu Mu YA ALLAH...


Thursday, 24 November 2011

Maal Hijrah Datang Lagi....

Assalammualikum...sahabat ku

Ahad nanti kita akan menyambut Maal Hijrah...Alhamdulilah...umur kita dipanjangkan lagi untuk meneruskan kehidupan di tahun baru Islam....akhirnya buku lama ditutup dan disimpan dan akan dibuka kembali bila tiba waktu yang dijanjikan...tahukah anda 27 November 2011 bersamaaan 1 Muharram 1433H kita akan ada buku baru..buku yang mencatitkan segala perbuatan kita..segala kebaikan dan keburukan kita..semua pahala kita dan semua dosa dosa kita..kecil mahupun besar....yang kita tahu atau pun kita tak tahu...semuanya dicatitkan tanpa tinggal satu pun..sangat teliti...kerana malaikat yang sentiasa menjaga kita ada di kanan dan kiri kita....setia mencatitkan setiap perbuatan kita...

Buat sahabat saya sekalian....ingatlah dunia ini adalah jambatan untuk ke akhirat kelak dan akhir perjalanan hidup kita adalah bertemu ALLAH SWT....
tanyalah diri kita sendiri adakah kita telah berhijrah dan bersedia menemui Pencipta kita....berubahlah demi ALLAH SWT kerana di situlah adanya kebahagiaan abadi untuk kita hamba NYA.... 


    وَمَا هَـٰذِهِ ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا لَهۡوٌ۬ وَلَعِبٌ۬‌ۚ وَإِنَّ ٱلدَّارَ ٱلۡأَخِرَةَ لَهِىَ ٱلۡحَيَوَانُ‌ۚ لَوۡ ڪَانُواْ يَعۡلَمُونَ
Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat).


salam sayang dan jumpa lagi...Selamat Menyambut Maal Hijrah 1433H