Tuesday, 22 October 2013

Insaf....Mata Oh Mata...

Assalammualaikum sahabat semua..dah lama tak menjenguk blog nie...dah lama tiada cerita dari hati ke hati untuk dikongsi bersama...bukan tiada yang menarik tetapi kadang kala ada juga yang perlu disimpan di dalam hati sahaja..bukan tak nak berkongsi tetapi belum masanya..mungkin..

Ok..semalam aku mula bekerja setelah mengambil cuti sakit selama dua minggu..dugaan ..dugaan..memang berat buat yang menanggung kesakitan ni...merasai pengalaman yang menyakitkan bahkan menginsafi diri sendiri dengan kekurangan insan lain..

Dua minggu mengalami sakit mata yang luar biasa...bayangkan Ahad malam tepat jam 12 tengah malam mata sebelah kiri terasa bagaikan dihiris hiris..memang sakit...memang tak boleh nak tidur tetapi aku paksa diri untuk lelapkan mata..dan esok paginya ...mata tidak boleh dibuka...cuba membuka mata sebelah kanan tetapi terasa sakit di sebelah kiri..menangis jugak aku tetapi rupa rupanya semakin sakit ..pedih bila airmata keluar...jadi aku tarik nafas dan tenangkan diri..cuba mengawal sakit nie..dan apa yang boleh aku boleh buat ialah cuma tutup mata dan baring sahaja di katil..memang tak boleh nak bergerak bila mata tertutup..bayangkan dua hari begitu...semuanya diuruskan oleh kawan kawan dirumah..nasib baik dapat housemate yang baik dan sanggup bersusah payah menguruskan aku yang bagaikan sudah kehilangan penglihatan..memang insaf dan terasa hilang nikmat penglihatan yang diberikan oleh Allah ni...terfikir jugak aku ...bagaimana perasaan insan insan lain yang kehilangan penglihatan setelah pernah melihat dunia ni..memang tertekan..

Hari ketiga pula..mata mulai boleh dibuka sedikit..itupun kesakitannya usah ditanya..berair je mata ni bila dibuka..tetapi aku paksakan juga..seksa bila bergerak dengan mata tertutup..dah jadi orang buta pulak..tapi malamnya aku langsung tidak boleh tidur..bila menutup mata saja terasa seperti pasir yang masuk ke dalam mata..memang pedih..sangat sangat pedih...hilang kesabaran aku menahan sakit nie..macam macam yang aku luahkan..dan roomate aku punya la baik turut menemani aku sehingga ke pagi..kesian dia...esoknya dia membawa aku ke hospital Selayang tetapi rupanya tanpa surat rujukan aku perlu ke klinik kerajaan dulu...satu keje lak aku ke sana..dah la dengan cuaca yang panas..memang mata nie tak boleh tahan ...merungut jugak aku kerana kena tunggu agak lama untuk sampai giliran berjumpa dengan doktor..dan bila jumpa doktor..tahu dia tanya apa..' sakit apa'..itu je..pastu suluh mata aku dengan torchlight dan kemudian tulis ubat yang perlu aku ambil di farmasi..tahu tak berapa lama aku kat dalam bilik doktor tu..tak sampai 1 minit pun aku dah keluar..member aku pun terkejut..aiikk cepatnya...aku cakap biasala servis seringgit..macam ni la..hemmm..cukup mengecewakan..

Aku sangat berharap sakit nie cepat baik...memang aku tak mahu sakit nie aku tanggung lama lama..tak tahan sakit..asyik berbaring sahaja...satu apa pun tak boleh buat...hanya mengharapkan pertolongan dan belas ikhsan orang lain dan satu petang setelah aku bangun tidur...aku terdengar satu suara memberitahu aku "terimalah kesakitan ini dengan keikhlasan"...cukup jelas kata kata tersebut...dan aku terfikir sendiri.. .ikhlas...memang tiada dihati ikhlas ketika itu...asyik merungut sakit sakit dan sakit...dan aku dengan sendiri mula tenang dan terima sakit mata ini dengan ikhlas..dan alhamdulilah..aku mula berzikir untuk mendapatkan ketenangan dan keikhlasan dalam menerima dan merasai kesakitan...aku belajar sesuatu ketika itu...dan aku abiskan hari hari yang aku lalui dengan berzikir..semoga dengan berzikir dapat meringankan kesakitan dan dugaan yang aku terima kerana sakit ini datang daripada -Nya dan semoga DIA yang dapat menyembuhkan sakit ini. Itu saja yang aku fikir saat itu...redha..dan ikhlas...

Alhamdulilah ...seminggu berlalu dan aku mula boleh menerima sakit ini...nak tak nak terima sahaja...tak perlu merungut...tetapi sakit masih terasa...mata tetap berair..bila pakai cermin mata ...aku perasan sesuatu iaitu mata aku tak boleh menerimanya ...semakin sakit dan semakin berair..jadi aku melihat dalam kesamaran...cahaya yang terlalu terang pun mata aku berair...memang bilik aku gelap..dan digelapkan...cahaya tidak dibenarkan masuk..dan dilarang masuk hehehehe...

Baca tak status aku di FB hari tu...kerana dah tak mampu lagi asyik sakit je...aku ambik keputusan titiskan perahan limau nipis dalam mata...ini adalah cara alternatif ...ubat doktor dah tak berkesan...semakin sakit lagi ada la..kali pertama memang meraung jugak la aku menahan pedih dan terasa seperti luka yang diperah limau nipis...memang sakit..sangat sangat sakit...lama jugak aku tutup mata nie..takut pun ada untuk bukak mata nie..takut pedih lagi..tetapi alhamdulilah...terasa lega sikit ... memang lega..itu baru sekali dititis...dan satu hari tu aku titis 4 kali..puas hati aku...biar aku bunuh segala kuman kuman dalam mata ni..memang terasa puas bila membuka mata...dan aku dapat menonton tv hehehehe...bosan beb duduk dalam bilik je...dan perlawanan bola sepak antara Kelantan dan ATM siaran pertama aku tengok hahahaha...tetapi habis je ..terus aku masuk bilik ..baring dan rehatkan mata....dan sebelum tidur sekali lagi perah limau dalam mata...

Alhamdulilah...3 hari aku lakukan perahan limau dalam mata..syukur sangat..semalam dah boleh bekerja..boleh mengadap PC nie tetapi kadang kala terasa jugak kering mata ni ...so kena la rehatkan mata...pejam..tak boleh terlalu terdedah sangat apatah lagi dengan cuaca panas ....dan hari nie aku tulis blog dengan panjang lebar hahahahaha

Memang insaf aku dengan dugaan sakit mata ni...dan aku kini lebih menghargai nikmat nikmat yang Allah kurniakan...aku telah merasai bagaimana bila Allah menarik kembali nikmat kaki (sakit tahun lepas) dan mata walaupun sementara dan fahamilah perasaan insan insan lain yang merasai dugaan yang sama apatah lagi kehilangan kekal...memang aku insaf...

jumpa lagi ....






No comments:

Post a Comment