Tuesday 24 September 2013

Duit Oh Duit

Assalamualaikum...fuhhh...agak mencabar kehidupan akhir-akhir ini...masalah tak habis habis...bermula dengan kehilangan duit mak di dalam maybank...bukan sedikit..RM600 ...adoiii..masalahnya duit itu daripada aku lak tu..hemmm memang agak kecewa..bukan sekali tetapi dah berkali kali duit hilang dari akaun orang tua aku tu..dah buat laporan tetapi..hemmm tiada apa apa perkembangan..asyik asyik dalam siasatan...entah lah..kalau aku artis agaknya cepat je kes nie selesai kot...so terpaksa la korek duit lain untuk diganti dan diberi kepada mak...

Dan khabar yang tak mengembirakan..along kata mak ada darah beku dibahagian kepala..Agaknya sebab kesan daripada kemalangan yang pernah berlaku 15 tahun dahulu..memang teruk keadaan mak masa tu...bertahun tidak boleh berjalan..bila dah baik berjalan menggunakan tongkat...rasanya hentakan di kepala ketika jatuh dahulu...sebab mak kata dia tak ada pulak jatuh baru baru nie...Ya Allah...risau gak hati ...dah la mak duduk seorang di Kedah sana..dah la jauh....KL Kedah bukannya dekat ...so apa yang boleh kami buat..kena la mak berubat dan mendapat rawatan di sini saja..tapi kena la pujuk mak tu..mak bukannya suka masuk hospital..lagipun dia memang tak suka nak duduk wad...agaknya sebab ada pengalaman berbulan-bulan jadi penghuni tetap wad hospital dahulu kot...agaknya itu yang buat mak fobia...harap harap adik yang berada di Parit Buntar boleh balik selalu tengok tengok kan mak tu...hemm kalau nak rawatan cepat kena la ke hospital swasta..so along kita kena standby duit ...takpe duit boleh dicari...mak tak ada galang gantinya..betul tak..semoga Allah memberi kita jalan terbaik dan permudahkan segala urusan kita...

Dan minggu lepas terima call mengatakan aku tak bayar duit kereta...dua bulan lak tu..biar betul..tiap tiap bulan dibayar..yang pelik tu ini kali ketiga benda yang sama berlaku dalam setahun...dan kali ini bila dapat call macam tu memang aku cool abis....malas nak bertekak...beri jugak cadangan supaya check betul betul semua traksasi..mesti ada kesilapan sebab benda yang sama sentiasa berlaku..aku yakin semuanya dah selesai..kalau tidak tak kan aku dapat surat untuk renew insurans dan road tax...dah la dia kata memang aku tak bayar....siap suruh aku bayar untuk 3 bulan supaya kereta tak kena tarik...gila ke apa..dan semalam alhamdulilah selesai..pihak mereka mengaku berlaku kesilapan dalam dokumentasi mereka..lewat di update katanya...adoii la..macam mana korang buat kerja...kalau orang gomen mesti kata tak buat kerja..mengelat..banyak lepak kat kantin..so ini swasta weeiii...tak efisen...nasib baik pihak maybank kata aku tak perlu bayar kos kos lain akibat 'bayaran tertunggak' tu...sabar je la...dugaan betul...

Dan semalam renew insurans dan road tax...duit lagi...sabar je la...nasib baik kat ofis ni kitorang main duit kutu...memang aku dah setkan duit kutu tu untuk insurans dan road tax...alhamdulilah..tak la terasa terbeban sangat..kalau tak ..mesti pening kepala...dan bermakna ..hari ini dah setahun kereta tu aku miliki...perjalanan masih jauh nak membayarnya setiap bukan hehehehehe

Duit ..duit ..duit...semuanya memerlukan duit..dan bulan ni..memang agak kering poket aku...nasib baik esok dah gaji..kalau hujung bulan ..parah jugak aku...

Jika dulu agak mengelabah jugak kalau tak berduit..tetapi sekarang dah semakin tenang menghadapi saat saat kritikal macam nie..alhamdulilah...memang duit penting dalam kehidupan kita tetapi kalau kita yakin dan berserah kepada Allah...InsyaAllah ada jalan penyelesaiannya...biar DIA yang menentukan jalan kehidupan ku seharian...aku redha...tetapi aku tetap berusaha untuk mencari rezeki Nya di dunia ini...itu penting jugak..kalau hanya menadah tangan dan mengharap duit jatuh ke riba pun tak boleh jugak..so berusaha..tawakal..redha....dan sentiasa berdoa ..semoga Allah permudahkan segalanya...

jumpa lagi...


1 comment:

  1. BUAT DUIT $3-100 PER HARI TANPA RASA RUGI TANPA MODAL PELUANG DAHSYAT KLIK LINK INI BOLEH CUBA HANYA BEBERAPA MINIT DAH DAPAT $3
    http://faceblogzero.blogspot.com/2014/06/buat-duit-3-100-per-hari-percuma.html

    ReplyDelete