Tuesday 3 July 2012

Pertandingan Nasyid Sekolah Agama Iskandar

Hari nie mengambil cuti untuk menyaksikan pertandingan Nasyid antara Tadika Islam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan sempena Festival Kesenian dan Kebudayaan Islam di Masjid Bukit Aman. Iskandar mewakili sekolah agamanya dalam pertandingan ini. Sebagai ibu kenalah hadir untuk memberi sokongan. Lagipun ia adalah salah satu kenangan terindah untuk Iskandar bila dia dah mula melangkah alam persekolahan tahun depan.

Aku agak lewat sampai. Hampir jam 9.30 baru berada di Masjid Bukit Aman dan inilah pertama kali aku mengunjungi masjid ini. Dari jauh sudah kedengaran laungan azan oleh murid-murid yang mengambil bahagian menghafal azan. Kelam-kabut jugak mencari tempat diadakan pertandingan tersebut. Rupanya ada dua tempat satu di atas dan satu pentas lagi di bawah. Cuak jugak aku bila mencari Iskandar tak jumpa di bahagian atas. Dah la lambat...takut terlepas peluang menyaksikan dia beraksi...rupa rupanya dia berada di dewan bawah. Akhirnya jumpa jugak aku dengan dia...lega sangat. Nasib baik pertandingan nasyid bermula selepas pertandingan bercerita. 15 buah sekolah agama yang terlibat mewakili zon-zon wilayah persekutuan. Jadi banyak la masa untuk aku bersama dengan Iskandar. Gembira hati bila melihat dia lincah bercerita tentang sekolah juga sempat dia dan kawan kawannya bernasyid depan aku. Tersentuh hati bila salah seorang kawannya memberitahu ibu bapanya tak dapat datang kerana bekerja..hemmm..sedihnya...so untuk itu aku la melayan kawan kawan dia semua...

Alhamdulilah sempat juga aku bertanya tentang perkembangan pelajaran Iskandar dengan guru kelasnya. Syukur bila diberitahu Iskandar budak yang cepat memahami dan pandai. Mengaji pun pandai. Tersenyum aku mendengarnya bukan berbangga tetapi sangat bersyukur kerana aku tidak ada di sisi dia untuk sentiasa mengawasi perkembangan persekolahannya. Namun satu je ustazah dia tak tahan kenakalannya di dalam kelas tetapi nakalnya tidak la mengganggu pelajar lain atau mencari gaduh dengan kawan kawannya kerana Iskandar seorang yang cepat sesuaikan diri malah suka berkawan. Itu kata ustazahnya dan aku sendiri mengakuinya kerana Iskandar adalah anak yang aktif dan cergas. Tak duduk diam tapi aku lihat semua budak pun macam tu malah tadi ada yang memanjat dan bergolek-golek kat lantai...tak kira lelaki atau perempuan...agaknya anak anak sekarang terlebih zat kot tu yang terlebih aktif tu hehehehe

Rupa rupanya Iskandar vokal solo untuk kumpulan dia...tak bagitau umie yer ...nak suprisekan umie ke....tersentuh jugak hati bila melihat persembahannya...menahan air mata dari mengalir..tetapi hati menangis...selepas persembahan terus aku memeluk dia..aku bersyukur dan bangga kerana dia berani berdepan dengan khalayak...semoga pengalaman ini akan membuatkan dia matang dan berani...walaupun sekolahnya tak menang pertandingan ini tetapi bagiku keberanian anak anak ini masuk bertanding sudah membuktikan mereka menang untuk diri mereka sendiri ..itu yang penting... Ini gambar suasana di sana.








Tahniah Iskandar walaupun tak menang tapi Iskandar tetap yang terbaik di hati umie...




No comments:

Post a Comment