Thursday 22 May 2014

Nak Atasi Dagu Berlapis...Kena Baca Ni



Ramai berpendapat dagu berlapis hanya dialami oleh golongan gemuk. Namun, sedarkah anda mereka yang kurus juga boleh berhadapan dengan situasi ini.

Dagu berlapis tidak sahaja terbentuk daripada kesan makanan berlebihan. Sebaliknya, terdapat pelbagai faktor lain yang turut menyumbang kepada permasalahan ini termasuk cara duduk dan berjalan yang tidak betul.

·         Apabila berdiri atau berjalan, jangan membongkok . Pastikan anda berjalan dan berdiri tegak supaya dagu sentiasa tegak.

·         Jaga pemakanan supaya tidak berlebihan.

·         Urut dagu dengan pergerakan dari bawah ke atas. Selain mengetatkan otot, ia juga mampu merangsang peredaran darah.

·         Lakukan senaman dagu dan leher pada masa terluang terutamanya ketika bangun pagi, sebelum tidur atau ketika di pejabat.

Senaman dagu boleh dipraktikkan dengan mengikuti teknik berikut.

1)      Berdiri tegak dan pandang ke hadapan. Dengan menggunakan belakang telapak tangan, lakukan pergerakan menepuk secara lembut di bahagian bawah dagu. Lakukan sebanyak 40 kali.

2)      Menggunakan otot muka dan leher, angkat bahagian bawah bibir melewati bibir atas sejauh yang boleh. Ulangi sebanyak 10 kali.

3)      Berteleku di bibir katil, tampung muka dengan telapak tangan untuk menampung dagu dengan keadaan siku di atas lutut. Lakukan setiap kali bangun pagi selama 10 minit. Ia dipercayai dapat mengurangkan muka sembab dan menaikkan tulang pipi.

Sumber : Majalah Nona

No comments:

Post a Comment