Monday 31 December 2012

Pesta Pulau Pinang 2012

Kali terakhir menjejak kaki ke Pesta Pulau Pinang ialah akhir tahun 1999...ketika itu aku adalah pelajar tahun akhir USM Penang...so alang alang dah memang dekat sangat dengan rumah sewa..rugilah kan kalau tak merasai kemeriahan Pesta Pulau Pinang yang memang terkenal dan ditunggu-tunggu setiap tahun oleh pengunjung luar Pulau Pinang...lagipun bayaran masuk tak lah mahal mana pun...

Dan setelah 13 tahun..akhirnya aku menjejakkan kaki ke sini..betul walaupun beberapa kali aku mengajak bekas suami ku ke Pulau Pinang pasti dia menolak...kenapa..hahahah cemburu ..ya betul cemburu dengan Pulau Pianang kerana di sini banyak kenangan silam yang manis-manis untuk dikenang...ahhh lupakan la si dia tu...buat sakit hatiku saja bila berkata tentangnya...

Ahh hilang idea ku...gara-gara dia la nie..hemmm..mana hendak ku mula ya...sekitar pukul 8.30 kami dah bertolak dari rumah tetamu USM...ya kami menginap disana setelah puas mencari hotel disekitar Bayan Lepas dan juga Georgetown...malah ke Pulau Tikus..semuanya penuh...wahhh ramainya datang ke Penang nie..mesti gara-gara pesta ini...setelah mencari parking ...kami beratur untuk mendapatkan tiket masuk...bayaran untuk dewasa adalah RM3.00 manakala untuk kanak-kanak RM1.00... masuk sahaja...mata kami dah tertumpu dengan barangan-barangan yang dijual di sekitar jalan menuju tapak pesta...mungkin kerana kami pergi tarikh akhir kebanyakkan barangan dijual dengan harga lelong..bayangkanlah anak broach beli 10 percuma 10 ...dan aku hanya membeli tudung ..dapat la dua helai..hehehe...

Ketika ditapak pesta orang dan semakin ramai beratur untuk membeli token dan kami mengambil keputusan berjalan-jalan di sekitar tapak pesta...telinga mendengar jeritan jeritan dari atas...aku hanya ketawa dengan gelagat mereka...nak naik tapi menjerit - jeriit ..mana tak jerit kalau dah dilambung di atas tu ...mahu tercabut nyawa, kata sahabatku...aku cuba jugak memujuk kawan-kawanku untuk merasai permainan yang ada ditapak pesta tapi semuanya hanya mengeleng...takut naik ada nyawa...turun pulak keras katanya...kami yang mendengar hanya ketawa....malah ajak naik euro wheel pun tak nak...ingat dapatlah ambil gambar pemandangan dari atas...hemmm hampa...

Tapi memang benar kata kawan-kawanku...kebanyakkan permainan di sini semuanya extreme...hanya yang berani sahaja yang boleh naik...aku kalau setakat euro wheel tak ada masalah..tapi top gun dengan vorty memang bermasalah...dia pusing 360 darjah...tiba-tiba aku pulak rasa nak pitam...pening asyik mendongak ke atas...pengunjung pula semakin ramai...so sebelum aku pengsan lebih baik kami ke tempat yang tak ramai orang..so kami berhenti sekejap untuk menjamu selera di sana...lega sekejap aku bila dapat menghirup air asam boi...kawan aku sempat mengusik...belum naik dah nak pitam ..kalau naik sure pengsan terus tak bangun bangun...hahahhaha...

Perjalanan diteruskan ...dan kami hanya menyelusuri jalan jalan yang menjual barangan ....tapi kami tidak membeli kerana kebanyakan barangan yang dijual ada di KL...hanya seronok melihat setiap penjual melelongkan barangan mereka ...dan akhirnya kami balik ...dan aku dapat letih, penat dan berpeluh....memang ramai orang..nasib baik tak pengsan... 











1 comment:

  1. Salam sejahtera, bolehkah terangkan tentang Pesta Pulau Pinang pada tahun 1999?
    Adakah pihak tersebut mengadakan pertandingan lumba basikal pada masa itu?

    ReplyDelete