Wednesday 6 March 2013

Dataran Merdeka - Lukisan Kehidupan

Dataran Merdeka Pada Waktu Malam - Gambar Ehsan Google
 
Semalam selepas habis waktu kerja...terus aku ke Masjid Negara..buat apa..lepak lepak sahaja..mencari ketenangan..sambil memerhatikan manusia yang lalu lalang..melihat gelagat sehingga masuknya waktu Maghrib...

Selesai sahaja ..aku terus ke Dataran Merdeka...ketika itu sudah pun hampir 8.30 malam...ohhh dah ada yang lepak lepak di sana..menonton perlawanan bola ..dan aku kira itu perlawanan ulangan antara Real Madrid dan Barcelona..aku mengambil keputusan berhentikan kereta ku dan menikmati angin dan suasana malam...ahhh....selalunya aku merayau - rayau KL ketika hujung minggu ..tapi semalam entah mengapa hati berat lagi untuk balik...

Sambil menonton perlawanan tersebut walaupun sebenarnya tak berapa menarik minat sebab aku sudah menyaksikannya secara langsung...aku memandang padang yang luas ...terbayang - bayang anak-anak berkejaran dan bermain-main di situ..dan aku hanya mampu tersenyum...dan malam itu aku mengharapkan dapat bertemu anak - anakku tapi  sudah pasti ia hanya harapan palsu..

Dalam keluhan halus..mata memandang ...tersenyum aku melihat gelagat mereka berdua...bagaikan anak anak ku sahaja tingkah mereka...yang lelaki berlari - lari menikmati padang yang luas itu..yang perempuan bermain- main dengan barangan permainan yang dibeli..kadang kala melihat - lihat mereka bergambar dengan lelaki yang ku kira pakciknya..kenapa..kerana kedua ibu bapanya sibuk melayan seorang anak lain..masih baru belajar berjalan...ohh mereka bersama nenek mereka juga...seronok melihat kemesraan mereka sekeluarga apatah lagi figura dan juga telatah mereka tidak ubah seperti anak-anakku ..mesra...ketika melihat mereka dipeluk..terasa seperti aku yang memeluk anak-anak ku sendiri...sentuhan pelukan terasa sehingga menyentuh hati ini...memang aku benar-benar merindui mereka..dan kemudian keluarga ini balik...hanya mata yang memandang mereka berlalu ....

Dan ketika aku mula bosan ...datang seorang lelaki..rupa parasnya entah..nak dikata warganegara mungkin..hendak dikatakan tidak pun mungkin...aku tak dapat membezakan dalam keadaan yang samar...dia mula mendekati satu pasangan suami isteri...entah apa yang dikatakan..tetapi aku dengar pasangan tersebut mengatakan mereka tiada duit...berulang-ulang lelaki itu meminta - minta..merayu-rayu dan aku hanya memerhatikan... dalam hati...terselit rasa tidak selesa...nak dipanggil apa mereka..meminta ehsan orang lain untuk seringgit dua...aku tengok bentuk badannya..masih mampu bekerja..tinggi orangnya hanya agak kurus..tetapi terurus..dengan kemeja dan juga jeans..akhirnya dia berlalu dan ketika melalui aku...dia tidak berhenti dan terus pula ke satu kumpulan pendatang ...rasanya Bangladesh...tetapi seorang pun tak membantu...dan aku terfikir kenapa dia tidak berhenti ke arah aku...ohhh baru aku perasan yang aku tidak membawa beg tangan...mungkin orang itu berfikir nak mintak apa kat aku kalau tiada beg sekali pun..aku hanya tersenyum...selamat..kalau tidak aku juga tidak selesa dengan kedatangannya..bukan takut tetapi tak selasa lagipun apa yang nak ditakutkan... di Dataran Merdeka kan ramai orang...

Bangku disebelah ku yang kosong telah di isi oleh sepasang kekasih.....nasib baik mereka tak lama berada di situ..gelagat mereka membuatkan aku tidak selesa...hendak berkasih pun biarlah bertempat....dan kemudian bangku itu sekali lagi diduduki oleh pasangan...sambil makan kuaci mereka berbual..dan aku tidak mengambil tahu apa yang dibualkan..aku hanya layan perlawanan bola di skrin besar..agak lama ..aku mula melirik mata ke arah pasangan tadi...Ya Allah...penuh sisa sisa kulit kuaci di tempat duduk mereka..ada yang jatuh di tanah padang dataran...dan mata aku hanya tertumpu kepada kulit kuaci tersebut...mataku lama disitu sehinggakan aku tak sedar ada mata yang sedang memerhatikan tingkahku...wanita itu sedang melihat aku..dan aku secara spontan terus mengeleng-gelengkan kepala...hemm kesian kepada orang yang akan menyapu esok hari.....itu yang aku fikirkan...

Jam hampir ke angka sepuluh...aku mula hendak meninggalkan Dataran Merdeka dan pada waktu yang sama hujan rintik-rintik mula turun...aku melihat ramai yang mula meninggalkan Dataran...dan aku hidupkan enjin kereta dan mengharungi kesesakan menuju ke rumah.....







No comments:

Post a Comment